WYDATKI PUBLICZNE

Na początku potrzebne jest pewne istotne zastrzeżenie. Dotyczy ono sa­mego pojęcia efektywności wykorzystania środków publicznych, które — choć na pozór dość oczywiste — przy dokładniejszej analizie sprawia dość poważne problemy interpretacyjne. Samo posługiwanie się pojęciem efektywności zakłada, że mówiąc o wy­datkach publicznych i ich finansowaniu potrafimy zdefiniować oraz zmie­rzyć dwie wielkości — nakłady i efekty. Z nakładami nie ma problemu — wszystkie wydatki można w jednoznaczny sposób wyrazić w jednostkach pieniężnych. Co jest jednak efektem dokonanych wydatków? Jeśli chcemy uniknąć pułapki traktowania wydatków jako celu samego w sobie (dokona­nie większych wydatków na pewien cel jest lepsze od dokonania wydatków mniejszych), to aby zdefiniować efekty wydatków musimy odwołać się do pojęcia zadań publicznych i stwierdzić, że efekty wydatków mogą być roz­sądnie mierzone wyłącznie poprzez mierzenie wykonania zadań, których wykonaniu wydatki te mają służyć. Aby to było możliwe, musimy jednak dysponować rzetelnymi metodami mierzenia ilości i jakości zadań publicz­nych.

Witaj! Mój zawód to też moja pasja, od lat prowadzę biuro rachunkowe i współpracuje z wieloma przedsiębiorcami. Tajniki księgowości to moja codzienność dlatego postanowiłem prowadzić tego bloga, żeby pomóc tobie w prawidłowej interpretacji przepisów. Jeśli masz jakieś pytania zostaw komentarz lub napisz do mnie za pomocą formularza kontaktowego! Postaram się Ci pomóc.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.